Asi jste si všimli, že nemáme všichni stejný vkus, neposloucháme všichni stejné rádio a nesmějeme se stejným vtipům. A přesto si mnoho podnikatelů překvapivě myslí, že to, co se líbí jim a co by oslovilo je, musí nutně stejně dobře zafungovat i na jejich cílovou skupinu.

V pracovním i osobním životě jsem se setkala s řediteli firem, kterých si moc vážím a kteří se vyznali v obchodu, marketingu i PR, každou chvíli si přečetli nějakou zajímavou studii/publikaci z těchto oblastí a drželi krok s dobou. Přesto se jejich produkty či služby jaksi míjely s cílovou skupinou. Nějak jim totiž ušlo, že jejich cílová skupina se neskládá z jejich klonů…

Svůj web jako by tvořili pouze pro sebe a nedokázali se na něj podívat očima zákazníů. Ti se v něm pak nedokázali zorientovat.

Pokud máte na srdci blaho firmy, zkuste si přečíst následující body a zamyslet se:

Neděláte náhodou některou z následujících chyb?

žijeme v roce 2018, váš web by proto neměl vypadat jako z minulého století.Pokud se chcete inspirovat soudobým desingem stránek, nechoďte na DPP.cz, ale třeba na Trumpeter.cz 🙂

pokudváš web dělá bratranec po večerech, je to sice možná zdarma, alena výsledku je to opravdu znát.

kontaktní informace by měly být snadno dostupné. Všechny kontakty (včetně telefonu, e-mailu i adresy pobočky) by měly být aktuální. Rovněž informace o otevírací době. Málo co naštve zákazníky víc, než stát před zavřeným obchodem a zjistit, že máte polední pauzu nebo dovolenou.

– pokud máte IQ 140 a vaším hobby jsou tabulky a programátorství, je to fajn. Ale zkuste si uvědomit, že vaší cílovou skupinou mohou být např. i lidé nad 60 let a ve vašich webových stránkách se nemusí vůbec orientovat. V jednoduchosti je síla.

webmusí být stejně dobře čitelný/zobrazitelný jak na počítači, tak na mobilním telefonu.

– FOTKY!!! Všechny fotografie na webu musí být vytvořeny profesionálně – obrázky prodávají a to nejenom výrobky, ale také vaši image. Např. Airbnb raketově zvýšil svůj obrat ve chvíli, kdy nechali zdarma nafotit stovky nabízených bytů profesionálním fotografem.Žijeme v době, kdy kvalitní foto není bonus, ale standard.Nikoho nenalákáte produktem nafoceným na mobil na kancelářském stole v zasedačce.

pokud jste zahraniční firma, která rozjíždí e-shop v Čechách, ceny by měly být v Kč a ne v Eurech.Překlad popisu u výrobků či služeb by měl být kvalitní, a ne zkopírovaný výtvor z Google Translator 🙂

Nechte si poradit

pokud si nejste jistí, zda se na vašich stránkách klienti vyznají, udělejte si domácí focus group. Pozvěte si tetu, sestřenici, babičku, spolužáka… zkrátka kohokoli, kdo splňuje kritéria vaší cílové skupiny, a posaďte je před počítač. Zeptejte se jich, zda jim je na první pohled jasné, co nabízíte a komu. Jestli jim připadá desgin webu lákavý. Ať si zkusí vybrat a objednat produkt či službu – jsou stránky intuitivní? Samozřejmě to není totéž, jako profesionální focus group, ale leccos vám to může napovědět. Pokud se vás musí každou chvíli na něco ptát, máte problém…

pokud jste dočetli až sem, asi jste si v 1 či více bodech odpověděli kladně.Jestli se vám chce, pusťte se do inovací sami. Jestli vás děsí představa, kolik času vás to bude zase stát a zda vám bratranec/webmaster zvedne telefon, zavolejte raději nám. Rádi váms inovací webu či e-shopu pomůžeme!

A pokud vám připadají všechny výše uvedené informace naprosto zbytečné, protože se vás netýkají, tím líp! Můžete si užít příjemné jarní odpoledne či večer bez starostí o to, co zákazníkům vadí na vašem webu :-).

it crowd programming GIF

Jiřka