Letošní pandemie pořádně rozčeřila stojaté vody byznysu u nás i ve světě. Pokud chcete nejen zůstat nad vodou, ale naopak z pandemie vyjít ještě silnější než dřív, je dobré soustředit se na současné spotřebitelské trendy a zařadit je do svých komunikačních strategií. Díky tomu nejen získáte důvěru koncových zákazníků, ale také pomůžete své značce nadále růst a prosperovat i po odeznění COVIDu.

Tyto spotřebitelské trendy vzešly z pandemické doby, ale zůstanou s námi i v roce příštím:

  1. Největší prioritu má zdraví a bezpečnost. Zákazníci nejen že letos nakupují výrazně více produktů souvisejících se zdravím (jako jsou dezinfekční prostředky na ruce a posilovače imunity), ale také daleko častěji nakupují od značky, kterou považují za bezpečnou a minimalizují tak zbytečné riziko.

Nedávný průzkum společnosti Ernst & Young uvádí, že 26 % dotázaných spotřebitelů dává přednost značkám a produktům, které mají prověřené a kterým důvěřují. 57 % respondentů uvedlo, že nyní věnují větší pozornost tomu, zda jsou produkty, které kupují, přínosné pro jejich zdraví.

TIP: Nebojte se sdělit na svých sociálních sítích či na webu, co děláte pro bezpečnost a zdraví svých zaměstnanců a zákazníků.

  1. Zaměření na hodnotu. Zákazníci nyní chtějí více než kdy dřív svým nákupem podpořit lokální značky, ale také značky, které sdílejí stejné hodnoty a filozofii.

Výše zmíněný průzkum Ernst & Young ukazuje, že 59 % dotázaných spotřebitelů dlouhodobě nakupuje především lokálně. Nedávná zpráva indexu spotřebitelů společnosti Suzy Consumer Insights navíc uvádí, že 65 % spotřebitelů podporuje značku, která řeší stejné sociální problémy jako oni.

TIP: Pokud vaše produkty pocházejí z ekologického zemědělství, kosmetika není testovaná na zvířatech, nebo část zisku z prodeje některých výrobků putuje na podporu samoživitelů nebo farmářek v Kolumbii, dejte to svým zákazníkům vědět, rádi podpoří dobrou věc.

  1. Lidské setkání online formou. Většina z nás teď tráví více času před displejem svých telefonů, notebooků či tabletů. Letos už to nejsou jen mileniálové, nebo generace Z… Letos jsou to také babičky a dědečkové, kteří chtějí vidět vnoučata alespoň na Skypu, školáci, co se snaží pochytit učivo prostřednictvím online výuky, rodiče objednávající nákup potravin či vánočních dárků, ale třeba i navštěvující koncerty či divadelní představení online.

Přirozená digitální evoluce letošním rokem prostě raketově akcelerovala. Věřte, že propracovaný způsob online obchodování zúročíte nejen letos, ale i v budoucnosti a je to něco, v čem můžete předstihnout konkurenci. Měli byste proto investovat do elektronického obchodování, virtuálních událostí, vlastních online kanálů a obsahu.

TIP: Digitální zážitky nyní nahrazují ty lidské všude, kde je to možné. Sdílejte autentická videa, vytvářejte virtuální události, umožněte zákazníkům porozhlédnout se po showroomu, nebo jen nahlédnout do zákulisí výroby či skladu. Uvidíte, že to ocení.

  1. Nové technologie jsou hitem. Zákazníci nyní zkouší nové technologie, jako je rozšířená realita (AR) a virtuální realita (VR), aby si vyzkoušeli svůj nákup dříve, než jej objednají. IKEA má nyní novou aplikaci AR, která zákazníkům umožňuje vizualizovat návrhy nábytku a kuchyně v jejich domácnosti. Kuchyně Oresi zase nabízejí možnost virtuálního nákupu kuchyně díky videohovoru. Značka Fenty od Rihanny umožňuje spotřebitelům nahrát jejich vlastní fotografii a vyzkoušet si nový make-up.

Díky novým technologiím tak můžete vytvořit pro nakupující osobní zážitek a také jim umožníte vyzkoušet si produkt mimo obchod, kde by to udělali za normálních okolností. Ovšem pozor – než jakékoli technologické novinky spustíte, ujistěte se, že opravdu fungují. Dnešní technicky zdatní uživatelé mají nižší toleranci k případným chybám jakékoliv aplikace.

TIP: Hledejte způsoby, jak využít technologií k lepšímu propojení se svojí cílovou skupinou a jak nabídnout co nejlepší zákaznickou zkušenost. Zákaznický servis je způsob, jakým se odlišujete od konkurence a zlepšujete marketingový výkon.

Na všem zlém se dá najít i něco dobrého. Uvidíte, že i na turbulentní rok 2020 budeme určitě jednou vzpomínat jako na dobu, kdy se mnohé změnilo, a něco dokonce k lepšímu ?.

Jiřka

 

Zdroje:

https://www.ey.com/en_gl/news/2020/07/ey-future-consumer-index-five-consumer-segments-will-shape-demand-beyond-the-covid-19-pandemic

https://suzy.com/blog?tag=COVID-19